Školní speciální pedagog
Rozšířenou péči v rámci specifických poruch učení zajišťují speciální pedagogové, kteří vedou pravidelné hodiny individuálních reedukací se žáky.
Činnost speciálních pedagogů:
1. Žáci
- diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení
- pravidelné hodiny individuálních reedukací (čtení, psaní, počítání)
- konzultace s dětmi o problémech s učením
- čtení
2. Učitelé
- konzultace nad výukovými problémy žáků
- konzultace o metodách a formách podpory a péče v rámci SPU, včetně cílené a efektivní domácí přípravy
- podpora a pomoc při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů pro žáky
- konzultace s etopedem a asistentem pedagoga, cílená forma podpory u jednotlivých žáků, odborná pomoc, návrh opatření
3. Rodiče
- konzultace nad výukovými problémy žáků
- konzultace o metodách a formách péče a podpory v rámci SPU v domácím prostředí, doporučení vhodných metod, zásad a pomůcek
Hlavní přínos péče a podpory v rámci SPU :
- speciální pedagog provádí depistáže ve třídách, zpracovává orientační diagnostiky a se souhlasem rodičů pravidelně pracuje se žákem
- práce se žáky je systematická, pravidelná a efektivní, aniž by dítě muselo docházet do odborných zařízení mimo školu
- systém umožňuje pružně reagovat na aktuální výukové obtíže žáků
- lze snadno vytvořit efektivní zpětnou vazbu učitel – speciální pedagog – rodič – žák
- péče rozšiřuje nabídku služeb, které může škola žákům se speciálními vzdělávacími potřebami nabídnout, zvyšuje tak atraktivitu školy pro rodiče žáků, kteří se s obdobnou problematikou setkávají
- nejdůležitějším přínosem pro žáka je pravidelná, každodenní domácí příprava na výuku (čtení, vypracování domácích úkolů, příprava podle rozvrhu a pravidelná kontrola rodiči!)
Aktivity, které dále pomáhají :
Ranní cvičení ve třídách – pomocí jednoduchých cviků lze rychle zvýšit pracovní tempo,koncentraci pozornosti a paměti
Pravidelné memorování – procvičování paměti společným opakováním jednoduchých definic, pouček, básniček, násobilky, vyjmenovaných slov…..
- Jóga – podporuje zdravý životní styl, sebevědomí, správné dýchání, koordinaci pohybů
- Nordic Walking ( sportovní chůze se speciálními holemi ) – podporuje fyzickou zdatnost, kondici, správné držení těla, aktivní zapojení 90% svalů, posiluje dýchací a oběhový systém, odbourává stres
- Deskové a logické hry – podpora logického a strategického myšlení, jemné a hrubé motoriky, prostorové orientace, koncentrace pozornosti a spolupráce mezi žáky
- ROPRATEM (program pro rozvoj pracovního tempa) – jedná se o každodenní tříměsíční individuální cvičení – 10 minut (žák – rodič). Program je zaměřen na procvičování – paměti, prostoru, zrakového vnímání, porozumění čtenému textu, soustředění, pozornosti, logického myšlení a schopnost organizovat si práci. Zácvik a vyhodnocení provádí speciální pedagog.
- Čtení s porozuměním
- ATF – program na PC (psaní všemi deseti) – procvičování jemné motoriky, pravo-levé orientace, koncentrace pozornosti.