Školní speciální pedagog

Rozšířenou péči v rámci specifických poruch učení zajišťují speciální pedagogové, kteří vedou pravidelné hodiny individuálních reedukací se žáky.

Činnost speciálních pedagogů:

1. Žáci

  • diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení 
  • pravidelné hodiny individuálních reedukací (čtení, psaní, počítání)
  • konzultace s dětmi o problémech s učením
  • čtení

2. Učitelé

  • konzultace nad výukovými problémy žáků
  • konzultace o metodách a formách podpory a péče v rámci SPU, včetně cílené a efektivní domácí přípravy
  • podpora a pomoc při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů pro žáky
  • konzultace s etopedem a asistentem pedagoga, cílená forma podpory u jednotlivých žáků, odborná pomoc, návrh opatření

3. Rodiče

  • konzultace nad výukovými problémy žáků
  • konzultace o metodách a formách péče a podpory v rámci SPU v domácím prostředí, doporučení vhodných metod, zásad a pomůcek

Hlavní přínos péče a podpory v rámci SPU :

  • speciální pedagog provádí depistáže ve třídách, zpracovává orientační diagnostiky a se souhlasem rodičů pravidelně pracuje se žákem
  • práce se žáky je systematická, pravidelná a efektivní, aniž by dítě muselo docházet do odborných zařízení mimo školu
  • systém umožňuje pružně reagovat na aktuální výukové obtíže žáků
  • lze snadno vytvořit efektivní zpětnou vazbu učitel – speciální pedagog – rodič – žák
  • péče rozšiřuje nabídku služeb, které může škola žákům se speciálními vzdělávacími potřebami nabídnout, zvyšuje tak atraktivitu školy pro rodiče žáků, kteří se s obdobnou problematikou setkávají
  • nejdůležitějším přínosem pro žáka je pravidelná, každodenní domácí příprava na výuku (čtení, vypracování domácích úkolů, příprava podle rozvrhu a pravidelná kontrola rodiči!)

Aktivity, které dále pomáhají :

Ranní cvičení ve třídách – pomocí jednoduchých cviků lze rychle zvýšit pracovní tempo,koncentraci pozornosti a paměti

Pravidelné memorování – procvičování paměti společným opakováním jednoduchých definic, pouček, básniček, násobilky, vyjmenovaných slov…..

  • Jóga – podporuje zdravý životní styl, sebevědomí, správné dýchání, koordinaci pohybů
  • Nordic Walking ( sportovní chůze se speciálními holemi ) – podporuje fyzickou zdatnost, kondici, správné držení těla, aktivní zapojení 90% svalů, posiluje dýchací a oběhový systém, odbourává stres
  • Deskové a logické hry – podpora logického a strategického myšlení, jemné a hrubé motoriky, prostorové orientace, koncentrace pozornosti  a spolupráce mezi žáky
  • ROPRATEM (program pro rozvoj pracovního tempa) – jedná se o každodenní  tříměsíční individuální cvičení – 10 minut (žák – rodič). Program je zaměřen na procvičování – paměti, prostoru, zrakového vnímání, porozumění čtenému textu, soustředění, pozornosti, logického myšlení a schopnost organizovat si práci. Zácvik a vyhodnocení provádí speciální pedagog.
  • Čtení s porozuměním
  • ATF – program na PC (psaní všemi deseti) – procvičování jemné motoriky, pravo-levé orientace, koncentrace pozornosti.

Základní charakteristika specifických poruch učení (SPU) ZDE

Říjen 2018
P Ú S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4